یکی از مهم ترین اصل ها که در بازاریابی شبکه ای تأکید بسیاری بر آن میشود پیگیری شخصی است که میخواهد با شما همکاری کند یا از شما محصول تهیه کند.

اکثر افراد مقوله پیگیری را با کنه بودن، سیریش شدن، موی دماغ بودن، قفلی زدن و انواع دیگر این مثال ها اشتباه میگیرند. شما نباید در پیگیری خود (قبل از شروع حرفه ای) خیلی زیاد با شخص در تماس باشید، چون خواه ناخواه باعث میشوید که طرف مقابل این را حس کند که شما به او نیاز دارید و زمانی که چنین حسی به او دست بدهد برای شما بهانه تراشی میکند.

شما باید در حد عرف با او در تماس باشید و در تماس بودنتان بیشتر باید جنبه دوستانه داشته باشد تا کاری. چون افراد همیشه دوست دارند که یک دوست و رفیق خوب و پایه داشته باشند و از کار کردن فراری هستند. انسان ها ذات تنبلی دارند و اگر بدانند کاری هست که میتوانند تایم کاری خود را خودشان تعیین کنند همواره صحبت کاری را به یک زمان دیگر موکول میکنند. اما اگر در کنار صمیمیت دوستانه خود در مورد کار کردن به صورت جدی صحبت کنید و همیشه در کنار شخص باشید (بر فرض مثال: بیا با هم پول در بیاریم، من همه جوره پشتتم رفیق، داداش یا آبجی این مشکلتو با هم دیگه حلش میکنیم).

مطلب اصلی در پیگیری این است: اگر شخص با شما راحت نباشد و همیشه صحبتتان صرفا جنبه کاری داشته باشد، طرف مقابل نمیتواند حرف دلش و مشکل اصلی خودش را به شما بگوید، چون با شما احساس راحتی نمیکند. اما اگر شما با شخص مورد نظر دوست و رفیق باشید، شخص با شما احساس راحتی کرده و هر مشکلی که داشته باشد را با شما مطرح کرده تا با یکدیگر دنبال راه حل بگردید.

در فروش نیز موضوع به همین گونه است. با این تفاوت که شما باید نخست محصول را به یکی از اعضای خانواده خود بفروشید تا بتوانید با قدرت بیشتر و با مثال زدن شخص محصول را به یک شخص دیگر بفروشید. شما باید با شخص مورد نظر ارتباط صمیمی برقرار کرده و سر صحبت را به سمت یکی از کارایی های محصول خود بکشید که میدانید مشکل شخص را رفع میکند. فرض کنید شما میخواهید به یکی از اقوام خود یک کرم ضد چروک بفروشید. چهارچوب این گونه است:

بعد از یک ارتباط گیری خوب با شخص مثلا میگویید (سن که بالا میره این چروک هایی که میفته دور چشم آدم خیلی روی اعصاب میره، حس خیلی بدیه که تو آینه نگاه میکنی و میبینی داری روز به روز پیرتر میشی) شخص به صورت کاملا ناخودآگاه با شما همراهی میکند، بعد شما میگویید ( خداروشکر یه کرم هست که خودم میفروشمش، خودم هم میخوام استفاده کنم، دادم مامانم استفاده کرده خیلی تأثیر داشته خداروشکر ) بعد عکس قبل و بعد را به او نشان میدهید و شخص قیمت را از شما میپرسد. اگر قیمت محصولتان بالا است شما باید با دادن اطلاعات محصول خود شخص را مجاب کنید که محصول را تهیه کند و اگر باز برایش مقدور نبود که محصول را تهیه کند به چندین نفر دیگر محصول خود را ارائه دهید. به طبع تعداد کسانی که به دلیل قیمت بالا نمیتوانند محصولتان را تهیه کنند نیز بیشتر میشود و شما میتوانید از طریق قرعه کشی محصول، محصول خود را به آنها بفروشید.

به یاد داشته باشید که مشتری به دست آمده را به هیچ عنوان نباید از دست بدهید. پس از فروش محصول باید شخص را پیگیری کنید تا مطمئن شوید از محصول راضی بوده باشد که اگر چنین باشد باید به خودتان تبریک بگویید، چون یک مشتری دائمی به دست آورده اید که برای شما تبلیغ نیز میکند.